Vanliga frågor

Hur snart får man besöka sin anhörige efter inskrivning?

Svar: Det finns ingen egentlig tidsgräns. Det som kan vara bra är att din anhörige får möjlighet att landa här en liten tid innan du kommer på besök.

Kan man sova över om man kommer långt ifrån?

Svar: Ja, absolut. Vi har övernattningsrum som Du kan sova i eller så kan vi ordna en extra säng i din anhöriges rum om Du och din anhörige vill det. Vi kan även erbjuda frukost, lunch, fika och kvällsmat till självkostnadspris. Vi ber Dig bara att förbereda Din anhöriges kontaktperson så att vi kan arrangera det trevligt innan Du kommer.

Finns det någon möjlighet för mig som anhörig att få stöd av er?

Svar: Ja, under förutsättning att Din anhörige godkänner det så kan vi erbjuda Dig att delta vid nätverksmöten, samtal med Din anhöriges kontaktperson eller i speciella fall samtal med vår psykolog, sjuksköterska eller någon annan av oss.

Jag läste att ni ska starta upp mer anhörigstöd. Stämmer det och när blir det isåfall?

Svar: Ja, vi har planer på att genomföra anhörigmöten på varje enhet 1 ggr/termin. Vi har även planer på att försöka starta upp ett nätverk för anhöriga. Tanken är att vi ska kunna erbjuda er anhöriga att träffas i samtalsgrupp och dela erfarenheter. Det är stärkande i sig själv. Vi kommer att börja arbeta med detta under 2015.

Hur vet jag om ni tar väl hand om mina anhörige? Om vården är bra?

Svar: Röingegården är ISO certifierade och det innebär att vi har byggt upp ett kvalitetssystem som ska säkerställa att den vård, behandling och rehabilitering vi erbjuder ska hålla en hög kvalitet. Vårt motto är: "Klienten i fokus". Vi har välutbildad personal här och vi är mycket noga med vilka vi anställer för att det ska bli så bra som möjligt för de som vistas här. Vi gör kvalitetsmätningar varje år där handläggare som har ordnat plats åt Din anhörige får svara på en massa frågor. Om Du går in på fliken resultat/uppföljning så kan Du läsa kvalitetstsrapporten som gjordes våren 2012. Den kallas kvalitetstindex. Klicka på länken så kommer den fram och Du kan läsa hela materialet.

Det som är viktigt är att Du känner förtroende för oss och litar på att vi tar hand om Din anhöriga på allra bästa sätt. Du kanske inte delar vår åsikt om hur vi ska arbeta med Din anhöriga i olika situationer och därför ber vi Dig att ta kontakt med oss om Du känner Dig orolig. Då kan vi förklara för Dig varför vi väljer att göra på ett annat sätt. Vi sätter alltid klienten främst och agerar på det sätt som vi bedömer att klienten behöver i den specifika situationen.