Information till Dig som funderar på att placera en klient hos oss

Ny placering och inskrivning

Vid ny förfrågan om placering kontaktar ni oss för en dialog om vad ni har för behov av hjälp. Vi tar vi alltid upp en anamnes om klienten för att bilda oss en uppfattning om vilken funktionsnedsättning klienten har och hur det ser ut runt klienten. Därefter planerar vi in ett studiebesök på Röingegården alternativt att vi besöker klienten på hemorten.

I de fall placeringen är brådskande/akut hanterar vi processen skyndsamt och kan vid dessa tillfällen hitta andra lösningar för att vara flexibla och behjälpliga. Vid beslut om placering vill vi veta vilket uppdrag vi har och vilka mål ni har med placeringen. Därefter träffas vi och upprättar en tydlig uppdragsbeskrivning och formulerade mål tillsammans med klienten och Dig eller annan ansvarig placerare. Vi kommer överens om praktisk planering under resans gång. Det är oftast så att varje placeringstillfälle ser olika ut i upplägg. Vi arbetar med individuell vård och då ser det olika ut för varje individ. Vi är flexibla.

Vårddygnspris

I vårddygnspriset ingår bland annat boende, god omvårdnad, hälso- och sjukvård, behandlings och rehabiliteringsinsatser, möjlighet till samtalsterapi och utredningar av vår anställda psykolog och mycket mer. (I de fall klienten har mycket specifika och särskilda behov som kräver insatser utöver vår ram diskuterar vi oss fram till ett annat upplägg med en annan prisnivå.)

Våra grunder i vårdarbetet - Genomförandeplan/Vårdlägesrapporter

När klienten har anlänt till oss upprättar vi en medicinsk och en social genomförandeplan tillsammans med klienten utifrån uppdrag och mål. Därefter arbetar vi med regelbunden uppföljning av dessa. En skriftlig genomförandeplan/vårdlägesrapport överlämnas senare till ansvarig placerare. I denna rapport redogör vi för händelseutvecklingen under pågående vårdtid och ger även förslag på fortsatt vård och behandlingsplanering samt mål.

Syftet med genomförandeplanenär att skapa en tydlig struktur för det praktiska genomförandet och uppföljningen av vården och behandlingen. Vi ser gärna att placerande kommun/ansvariga deltar vid uppföljning av genomförandeplanerna där vi går igenom fastställda mål och gör en ny handlingsplan för fortsatt vård.

När klienten ska skrivas ut - Utskrivningsförfarande

Vår ambition är att klientens vistelse på Röingegården ska kunna leda till någon form av utslussningsprocess som är individanpassad utifrån klientens behov och placerarens önskemål. Vår erfarenhet av lyckad utslussning är att vårdkedjan bör vara individuellt anpassad. Utslussningsperioden kan tidsmässigt se olika ut för olika individer. När klienten ska skrivas ut från Röingegården planerar vi in nätverksmöten med den instans som ska ta över ansvaret/vården. Vi lägger stor vikt vid att planera för en trygg övergång och att det finns ett väl fungerande kontaktnät i hemkommunen.

Om möjligt försöker vi ordna så att klient och kontaktpersoner börjar träna inför utflyttning och gör ett par besök dit klienten ska flytta. I samråd med klienten och ansvarig placerare försöker vi vara behjälplig med att hitta en meningsfull sysselsättning, ev. utbildning, att klienten har ett bra boende samt att kontakter med apotek, vårdcentral, mottagningar, boendestöd och ev anhöriga/nätverk är ordnade innan den slutliga flytten till genomförs. Här använder vi en checklista för utskrivning som underlag för att planeringen ska bli så heltäckande som möjligt. Det sista steget i klientens vårdprocess är ett stort steg för honom/henne och vår erfarenhet visar att ju noggrannare utskrivningsfasen planeras ju bättre resultat blir det för klienten. En liten uppföljning och avslut görs av kontakpersonen/erna efter ett par dagar när klienten har installerat sig i sitt nya hem.

Våra metoder

Vi arbetar utifrån lösningsfokus med ett miljöterapeutiskt förhållningssätt. Våra metoder är:

  • MI motiverande intervjuteknik
  • ESL Ett Självständigt Liv

Lite mer ingående information om våra metoder och hörnstenar kan Du läsa längre ner på denna sida.

Våra personalkompetenser

Vårdpersonalen på Röingegården är psykiatriskt välutbildad med lång erfarenhet och stort engagemang. Vi har låg personalomsättning och personal med varierande bakgrund och i olika åldrar. Vi strävar efter jämställdhet och har blandad personal varav 40% män och 60% kvinnor anställda i verksamheten. Lägsta nivå på utbildning vid rekrytering av vårdpersonal är undersköterska med inriktning psykiatri.
Här arbetar:

  • 2 Psykiatrisjuksköterskor/arbetsledare i vården
  • 1 Psykolog
  • 20 Vårdpersonal bestående av mentalskötare/undersköterskor med inriktning psykiatri/socionomer/behandlingspedagoger/samordnare
  • 2 Konsultläkare varav 1 psykiatriker och 1 distriktsläkare
  • 10 Handledare i sysselsättning
  • 1 Fastighetsskötare
  • 2 Lokalvårdare/tvätt personal
  • 4 Kökspersonal(handledare i köket)
  • 2 Administrativ personal
  • 1 Verksamhetschef
  • 1 Föreståndare

Vårdpersonalen får klienthandledning 2 ggr/månad samt metodhandledning i ESL Ett Självständigt Liv 1 ggr/månad.

Alla är mer eller mindre involverade i arbetet med våra klienter och personalen står för struktur, trygghet, bemötande, kompetens och utveckling. Externa resurser knutna till Röingegården är bland annat sjukgymnast, massör, fotvårdare och frisör.

För Dig som vill veta mer om våra metoder

MI – Motiverande samtalsmetodik

Vår utgångspunkt i kommunikationen med klienterna utgår ifrån ett motiverande och stödjande förhållningssätt. All personal använder sig av MI som samtalsteknik i vardagssamtal. Kontaktpersonerna använder sig av MI som metod i individuella samtal med klienter. Dessa samtal sker ca 1 ggr/vecka. Målet är att hjälpa klienten att fomulera sina problem och hitta lösningar och strategier för att åstadkomma förändring. Med MI som utgångspunkt och metod möter vi klienterna på ett icke konfrontativt sätt och kan dels hjälpa klienten framåt samt skapa en lugn och god behandlingsmiljö för både klienter och personal.

MI är en metod som används vid strukturerade behandlingssamtal och som ett allmänt förhållningssätt vid den dagliga samvaron med klienter på Röingegården Det huvudsakliga målet med Motiverande samtal är att hjälpa människor att komma vidare i en förändringsprocess. Motiverande samtal beskriver hur vi som rådgivare kan göra för att öka möjligheten till förändring hos klienten. Det handlar dels om att rådgivaren har en samarbetande stil och ser sig som en jämlik samarbetspartner, dels om att söka efter och locka fram klientens egna tankar och idéer om det aktuella beteendet och förändring av detta, och dels om respekt för klientens autonomi och egna förmåga.

ESL – Ett Själständigt Liv

ESL är en metod där man arbetar utifrån en helhetssyn där man strävar efter att stötta och hjälpa klienten att hantera olika delar och områden i sitt liv. Syftet är att hjälpa klienten att stärkas i förmågorna och att kunna gå mot ett så självständigt liv som möjligt.

Vi arbetar individuellt med varje klient kring områdena:

  • Personlig vård och hygien – stöttning av personal och med hjälp av dag/veckoschema.
  • Hemmets skötsel – träning i att sköta ett hem som ex. städa, tvättstuga boka tider, tvätta osv.
  • Kost och inköp – matpeng, planera inköp och matsedel, handlingsresa, redovisa kvitto, träna hushållskassa, matlagning i träningslägenhet och kostlära
  • Ekonomi – hjälpa och stötta klienten att ta ansvar för sin ekonomi manuellt och elektroniskt i samråd med god man/förvaltare. Skaffa bankkort, bankärenden, minibudgetträning, inkomst och utgifter, ekonomiplanering, samtal, förberedelse, uppföljning och utvärdering och sparande.
  • Sysselsättning och praktik – daglig sysselsättning som viktig träning i socialt samspel, skapa rutiner och meningsfullhet i vardagen, stärka självkänslan och självförtroendet, reducera ångest och/eller överskottenergi.
  • Kommunikation och liknande – MI som utgångspunkt, motiverande och uppmuntrande, stöd och träning i att kontakta myndigheter och andra instanser, hitta information, ta kontakt och utvärdera. I arbetet ingår också att hjälpa klienten att träna förmågor, som att ta kontakt med människor, att ge och ta positiv och negativ kritik, lösa problem och minska ångesten i vardagssituationer, samt se stressen som riskfaktor. Det innebär också att få kunskap om sin sjukdom, om behandlingsmetoderna, om hur klienten bäst hanterar sitt funktionshinder, tidiga tecken och personliga mönster samt kartläggning av mönster och tecken på återfall. Vi försöker hjälpa klienten att hitta strategier.

Nätverksarbete

Som en del av behandlingen ingår att arbeta med klientens nätverk. Nätverket kan bestå av anhöriga, partner, god man/förvaltare eller annan för klienten viktiga personer. I det arbetet ingår att samverka med alla viktiga personer som är knutna till klienten. En nätverkskarta upprättas i samband med inskrivning. Denna nätverkskarta blir utgångspunkten i det fortsatta nätverksarbetet. Vi erbjuder även anhörigstöd genom individuella möten/samtal samt i gruppform där anhöriga får möjlighet att träffas och utbyta erfarenheter.

Lite mer information om våra grunder:

Lösningsinriktat förhållningssätt.

Lösningsfokuserat arbetssätt bygger på fyra grundregler, vilka är basen för hela metoden och förhållningssättet.

  1. Om något inte är trasigt – laga det inte. Det innebär att lämna det som inte behöver åtgärdas. Och gå vidare istället.
  2. När du vet vad som fungerar-gör mer av det. Det innebär att det är viktigt att utforska vad som fungerar och bygga vidare på det.
  3. Om det inte fungerar-gör något annorlunda. Det innebär att våga pröva nya lösningar istället för att försöka med samma lösningar, som inte har fungerat, flera gånger.
  4. Om det går för långsamt-sakta ner farten. Det innebär att klienten inte längre är med på tåget. Vi behöver stanna upp och kolla riktningen igen, istället för att köra ännu fortare.

Miljöterapi och daglig sysselsättning

Daglig sysselsättning är en av de viktiga delarna i arbetet med att träna upp de egna förmågorna i vardagen till ett självständigt liv. Aktiviteterna innebär att träna socialt samspel, skapa rutiner och meningsfullhet i vardagen, stärka självkänsla och självförtroende, reducera ångest och/eller överskottsenergi. Detta är ett led i utslussning till eget boende. Vi erbjuder därför möjlighet till daglig sysselsättning i form av arbete/praktik i verksamhetens olika delar som exempel: snickeri, trädgård, måleri, biltvätt, tvätt, städ, kök, extern praktikplats alt. studier.

Trädgårdsterapi

Trädgårdsterapi används som ett verktyg i rehabiliteringsprocessen för klienten. Arbetet med trädgårdsterapi innebär att klienter med hjälp av handledare i trädgården får möjlighet att på ett kravlöst sätt vistas, arbeta och samtala i trädgårdsmiljö. Syftet är att få klienten att stanna upp, minska sin stress och ångestnivå och uppleva en tillfredställelse i att vistas i naturmiljö i kombination med exempelvis gräva, så, plantera, vattna, skörda och klippa gräs tillsammans med handledare och samtidigt föra samtal av terapeutisk karaktär.

Kvalitetsarbete

Röingegårdens verksamhet är certifierade enligt ISO 9001:2008 utförd av DNV (Det Norske Veritas). En ISO certifiering är enligt SIS (Swedish Standards Institute), en extern utvärdering eller revision som utförs av en certifieringsorganisation.
Vårt certifierade kvalitetsledningssystem omfattar hela verksamheten, organisationen, behandlingsarbetet, omvårdnadsprocessen, ledningsprocessen, personalprocessen, säljprocessen, köksprocessen, inköpsprocessen och sysselsättning av våra klienter.
Hela verksamheten har genomgått 3 st certifieringsrevisioner (dec 2006, dec 2009, sep 2012 och sep 2015). Varje mellanår genomförs periodiska revisioner och utvärderingar av verksamheten. Detta borgar för hög kvalitet på den vård och omsorg vi erbjuder marknaden.